ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Թարգ­մա­նու­թ­յու­նը կա­տար­վում է ոչ միայն լե­զու­նե­րից լե­զու, այլև ար­վեստ­նե­րից ար­վեստ»

«Թարգ­մա­նու­թ­յու­նը կա­տար­վում է ոչ միայն լե­զու­նե­րից լե­զու, այլև ար­վեստ­նե­րից ար­վեստ»
25.10.2019 | 01:33

Երևա­նյան 13-րդ մի­ջազ­գա­յին ե­րաժշ­տա­կան փա­ռա­տո­նի շր­ջա­նա­կում տե­ղի ու­նե­ցավ կոմ­պո­զի­տոր ՎԱ­ՉԵ ՇԱ­ՐԱ­ՖՅԱ­ՆԻ «Ռեք­վիեմ ա­նա­պա­տի հա­մար» ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան հա­մաշ­խար­հա­յին պրե­միե­րան: «Ի­րա­տե­սի» հետ զրույ­ցում Վա­չե Շա­րա­ֆյանն ա­սաց, որ այս ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան մեջ Սո­նա Վա­նի «Լիբ­րե­տո ա­նա­պա­տի հա­մար» պոե­մի հատ­ված­նե­րի վրա կա­ռուց­ված նո­րա­տիպ լիբ­րե­տոն միա­ձուլ­վում է ա­վան­դա­կան ռեք­վիե­մի տեքս­տի հետ. «Բազ­մապ­լաստ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն է, որ­տեղ կա հրեշ­տա­կի ձայն, այն աշ­խար­հից ե­կող ձայն, ցա­վի ու հի­շո­ղու­թյան ձայն և կա դե­պի լույս, դրախտ տա­նող ճա­նա­պարհ` ու­րախ ձայն»: Սո­նա Վա­նի «Լիբ­րե­տո ա­նա­պա­տի հա­մար» պոե­մը նվիր­ված է Ցե­ղաս­պա­նու­թյան զո­հե­րի հի­շա­տա­կին, թարգ­ման­վել է աշ­խար­հի 23 լե­զու­նե­րով, ար­ժա­նա­ցել է պոե­զիա­յի մի­ջազ­գա­յին հե­ղի­նա­կա­վոր մր­ցա­նակ­նե­րի Չի­նաս­տա­նում, Ռու­սաս­տա­նում, ԱՄՆ-ում, Կո­լում­բիա­յում, Աֆ­րի­կա­յում, Թուր­քիա­յում և այլ եր­կր­նե­րում:

-«Լիբ­րե­տո ա­նա­պա­տի հա­մար» պոե­մը հա­մաշ­խար­հա­յին ճա­նա­չում ու­նի, ի՞նչ ճա­նա­պարհ է անց­նե­լու Ձեր ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյու­նը: Կա՞ն ար­դեն պայ­մա­նա­վոր­վա­ծու­թյուն­ներ, գր­քի համ­բավն իր հեր­թին կա­րո՞ղ է նպաս­տել, որ դռ­ներ բաց­վեն, ու ռեք­վիե­մը ներ­կա­յաց­վի տար­բեր եր­կր­նե­րում:
-Ե­րաժշ­տու­թյու­նը թարգ­մա­նու­թյուն է: Թարգ­մա­նու­թյու­նը կա­տար­վում է ոչ միայն լե­զու­նե­րից լե­զու, այլև ար­վեստ­նե­րից ար­վեստ, օ­րի­նակ, ճար­տա­րա­պե­տու­թյու­նից՝ ե­րաժշ­տու­թյուն, ե­րաժշ­տու­թյու­նից՝ գրա­կա­նու­թյուն և այլն: Ին­չու՞ գո­յու­թյուն ու­նեն այս­քան ձևեր. ար­վես­տի ա­մեն տե­սակ յու­րո­վի ար­տա­հայտ­վե­լու հնա­րա­վո­րու­թյուն է ըն­ձե­ռում, և ի­հար­կե, մի ձևից մյու­սը «թարգ­մա­նե­լը» նոր ճա­նա­պարհ է, նոր հար­թու­թյան վրա է բարձ­րաց­նում միևնույն երևույ­թը: Ես հա­ճախ օ­րի­նակ եմ բե­րում Բոր­խե­սի «Քոլ­րի­ջի ե­րա­զը» նո­վե­լը: Քոլ­րի­ջը ե­րա­զում տես­նում է մի պոեմ, ո­րը նկա­րագ­րու­թյուն էր մի պա­լա­տի, մտա­պա­հում և գրում է այն: Պարզ­վում է՝ դա­րեր ա­ռաջ Կուբ­լա Խա­նը ե­րա­զում տե­սել է այդ պա­լա­տի նա­խա­գի­ծը ու կա­ռու­ցել է այն, բայց ժա­մա­նա­կի ըն­թաց­քում քանդ­վել է, ու այդ գա­ղա­փա­րը հայ­տն­վել է Քոլ­րի­ջի ե­րա­զում: Բոր­խեսն ա­սում է, որ մի օր գու­ցե այն գա նկար­չի կամ պոե­տի ե­րա­զում: Այ­սինքն, նույն գա­ղա­փա­րը կա­րող է թարգ­ման­վել, բա­ցա­հայտ­վել տար­բեր կող­մե­րից: Սա է Ձեր հար­ցի հիմ­նա­կան պա­տաս­խա­նը: Իսկ ա­ռա­ջարկ­ներ կան ռեք­վիե­մը ստեղ­ծե­լու ա­ռա­ջին օր­վա­նից: Ռեք­վիե­մը ձայ­նագր­վել է էդ­վարդ Թոփ­չյա­նի ղե­կա­վա­րու­թյամբ: Ա­ռաջ­նա­խա­ղի ժա­մա­նակ նա երկ­րում չէր, և իմ լավ բա­րե­կամ, սերբ դի­րի­ժոր Պրե­միլ Պետ­րո­վի­չը հա­մա­ձայ­նեց սի­րով գալ ու ղե­կա­վա­րել այս ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյու­նը:
-Կշա­րու­նա­կի՞ այս ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյու­նը հն­չել հա­յաս­տա­նյան բե­մե­րում, թե՞ ա­վե­լի կարևոր է այս գոր­ծի հան­րահռ­չա­կու­մը դր­սում:
-Ե­րաժշ­տու­թյու­նը դուրս ու ներս չու­նի, այն ա­մե­նուր է, և, փառք Աստ­ծո, իմ ե­րաժշ­տու­թյու­նը աշ­խար­հով մեկ է կա­տար­վում:
-Նկա­տի ու­նեի, որ գու­ցե ա­վե­լի կարևոր է Ցե­ղաս­պա­նու­թյան թե­մա­յով գր­ված ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան մի­ջազ­գա­յին ճա­նա­չու­մը:
-Ոչ թե կարևոր է, այլ այն պետք է հն­չի ա­մեն տեղ, Ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը մարդ­կու­թյան հարց է, մարդ­կու­թյան խղ­ճի հարց է: Մար­դը դեռ պետք է մարդ դառ­նա, մենք դեռ շատ բա­ներ պետք է գի­տակ­ցենք, ճա­նա­չենք ինք­ներս մեզ, որ դառ­նանք մի ու­րիշ, ա­վե­լի բարձր էակ: Այ, սա է ար­վես­տի, մշա­կույ­թի նշա­նա­կու­թյու­նը, դե­րը և գո­յու­թյան ի­մաս­տը: Մար­դը փնտ­րում է ճշ­մար­տու­թյուն և ու­զում է գտ­նել. դա կա­րող է ա­նել միայն ար­վես­տը: Քա­ղա­քա­կա­նու­թյան ու բիզ­նե­սի մեջ ա­ռաջ­նա­յին են շա­հե­րը, ան­հաս­կա­նա­լի՛ շա­հե­րը: Ար­վեստն այն մի­ջոցն է, այն ձայ­նը, որ խո­սում է մարդ­կու­թյան մա­սին, աստ­վա­ծա­յի­նի մա­սին:
-Սո­նա Վա­նը հար­ցազ­րույց­նե­րից մե­կում ա­սել է, որ գրե­լիս ոչ հայ է, ոչ էլ կին, պար­զա­պես ձայն է: Դուք լսու՞մ էիք այդ ձայ­նը ռեք­վիե­մը ստեղ­ծե­լիս:
-Ա­յո, նախ ա­սեմ, սա մի ձայն չէ, բազ­մա­ձայ­նու­թյուն է, այս­տեղ կա աղջ­կա ձայ­նը, որ խո­սում է այն աշ­խար­հից ու պատ­մում այս ա­մե­նի մա­սին, կան հրեշ­տակ­նե­րի ձայ­ներ: Նրա պոե­զիան շատ տե­սա­նե­լի է: Կան պոետ­ներ, ո­րոնց լե­զուն միան­գա­մից հն­չում է որ­պես ե­րաժշ­տու­թյուն, Սո­նա­յի պոե­զիան խո­սուն է ե­րաժշ­տա­կան ա­ռու­մով, բայց նաև տե­սա­նե­լի է: Դու սկ­սում ես տես­նել, երբ նա ա­սում է՝ զն­գում է արևը՝ ա­նա­պա­տի միակ ժա­մա­ցույ­ցը: Սա մի ամ­բողջ տե­սա­րան է, որ աչ­քիդ ա­ռաջ է գա­լիս, ու արևն իս­կա­պես զն­գում է, իր ձայ­նը ու­նի, իր հն­չյու­նը: Ընդ­հան­րա­պես, շատ հե­տաքր­քիր պոետ է, և ես ու­րախ եմ, որ հնա­րա­վո­րու­թյուն ու­նե­ցա ա­վե­լի մո­տե­նալու նրա բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րին: «Լիբ­րե­տո ա­նա­պա­տի հա­մար» պոե­մը ֆիլ­հար­մո­նի­կի տնօ­րեն Ռու­զան­նա Սի­րու­նյա­նի ա­ռա­ջար­կով եմ կար­դա­ցել: Իս­կա­պես շատ ազ­դե­ցիկ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն է: Ա­սեմ, որ մի քա­նի ան­գամ ար­դեն անդ­րա­դար­ձել եմ այդ գոր­ծին, ոչ միայն ռեք­վիե­մով, կան է­լի գոր­ծեր, ո­րոնց մա­սին ա­պա­գա­յում կխոս­վի: Օ­րի­նակ, աու­դիո­գիրք է հրա­պա­րակ­վել, որ­տեղ ես ստեղ­ծել եմ ձայ­նա­յին է­ֆեկտ­ներ: Նաև գրել եմ մի նոր բա­լետ, որն առ­նչ­վում է Սո­նա­յի պոե­զիա­յին: Դեռ չեմ ման­րա­մաս­նի:
-Մենք ու­զում ենք, որ աշ­խար­հը ճա­նա­չի Ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը, բարձ­րա­ձայ­նում ենք, փաս­տեր ենք մատ­նան­շում, բայց հար­ցի լու­ծու­մը կար­ծես մեկ այլ տեղ է:
-«Ցե­ղաս­պա­նու­թյուն» տեր­մի­նը հո­րին­վեց շատ ա­վե­լի ուշ, քան այն ե­ղել է: Եվ ե­թե խո­սենք ճա­նա­չե­լիու­թյան մա­սին, ԱՄՆ-ը (Հեն­րի Մոր­գեն­թաուն) ա­ռա­ջինն էր, որ ա­սաց՝ սա մե­ծա­գույն հան­ցա­գոր­ծու­թյուն է, պար­զա­պես դեռ չկար այդ տեր­մի­նը: Իսկ այն, որ աշ­խար­հը պետք է պաշ­տո­նա­պես ճա­նա­չի Ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը (այ­սինքն՝ հան­ցա­գոր­ծու­թյու­նը, որ պատ­ժե­լի է), մի հարց է, ո­րի լու­ծու­մը ժա­մա­նակ է պա­հան­ջում: Մենք (աշ­խար­հը) դեռ ճա­նա­պարհ ու­նենք անց­նե­լու՝ մարդ դառ­նա­լու հա­մար: Սա լակ­մու­սի պես ցույց է տա­լիս մեր վի­ճա­կը, ամ­բողջ աշ­խար­հի վի­ճա­կը: Այ­սինքն՝ կա­տար­վել է մի բան, որ շատ ակն­հայտ է, բայց մեզ ու­զում են ա­սել, որ ակն­հայ­տը ակն­հայտ չէ, չեն ու­զում ըն­դու­նել, հար­մար չէ, ո­րով­հետև այս ա­մե­նի հետևում շա­հեր կան: Խաղ է գնում, որ չի խո­սում մարդ լի­նե­լու մա­սին:
-Այս հա­մա­տեքս­տում ե­րաժշ­տու­թյու­նը, ար­վեստն առ­հա­սա­րակ, ի՞նչ կա­րող են ա­նել, զգա­յա­կա՞ն ազ­դե­ցու­թյուն ու­նեն, թե՞ կա­րող են նաև հար­ցեր լու­ծել:
-Դրա վառ օ­րի­նա­կի մաս­նա­կիցն եմ ե­ղել: «Ա­ղետ» նա­խագ­ծի շր­ջա­նա­կում կազ­մա­կերպ­վեց սիմ­ֆո­նիկ հա­մեր­գա­շար (ի դեպ, խմ­բա­վար­նե­րից մե­կը Պրե­միլ Պետ­րո­վիչն էր), ներ­կա­յաց­վե­ցին ե­րեք կոմ­պո­զի­տոր­նե­րի (իմ, գեր­մա­նա­ցի և թուրք կոմ­պո­զի­տոր­նե­րի) ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­ներ: Հա­մեր­գա­շա­րը կազ­մա­կերպ­վեց Բեռ­լի­նում, Դրեզ­դե­նում, հե­տա­գա­յում՝ Բելգ­րա­դում, Հա­յաս­տա­նում, վեր­ջի­նը Թուր­քիա­յում պետք է լի­ներ: Սա պա­հանջ էր, որ պետք է ըն­դուն­վի Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը: Էր­դո­ղա­նը ե­լույթ ու­նե­ցավ, ա­սաց` դուք եվ­րո­պա­ցի եք, ի­րա­վունք չու­նեք մեր դեմ հա­մերգ­նե­րով հան­դես գա­լու, բարձ­րա­ձայ­նե­լու այդ հար­ցը: Բայց դա տե­ղի ու­նե­ցավ: Գեր­մա­նա­ցի ժո­ղո­վուր­դը ոտ­քի կանգ­նեց ու ա­սաց՝ մենք ըն­դու­նել ենք մեր ա­րած հան­ցա­գոր­ծու­թյու­նը, և ե­թե մեկն ու­զում է լի­նել մեզ հետ, ապ­րել մեր մեջ, պետք է նույնն ա­նի: Սա մեծ ազ­դե­ցու­թյուն ու­նե­ցավ, ու փաս­տո­րեն Բուն­դես­թագն ըն­դու­նեց Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը նաև այս նա­խագ­ծի շնոր­հիվ: Ի­հար­կե, կա­յին նաև շատ այլ գոր­ծոն­ներ, բայց ար­վես­տի ձայնն է, որ կա­րո­ղա­նում է ոտ­քի կանգ­նե­ցել ամ­բողջ ժո­ղովր­դին: Ե­րաժշ­տու­թյու­նը շատ մեծ ուժ է: Ի­րա­կա­նում, ին­չու՞ ենք մենք հայ. ե­թե մենք չու­նե­նա­յինք Կո­մի­տաս, չու­նե­նա­յինք գրա­կա­նու­թյուն, չու­նե­նա­յինք լե­զու, ին­չո՞վ պետք է հայ լի­նեինք: Պետք է հաս­կա­նանք, որ յու­րա­քան­չյուր ազ­գի քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը նախ սրա­նում է: Երբ ա­սում են` Ռու­սաս­տա­նի քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը, ինձ հա­մար դա քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­նե­րը չեն, այլ ար­վես­տը, գրա­կա­նու­թյու­նը, մշա­կույ­թը, որ նրանք ստեղ­ծել են ու դրա­նով ներ­կա­յա­նում են աշ­խար­հին: Սա մնա­յունն է, իսկ այն փոք­րիկ, կե­ղոտ քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն­նե­րը ժա­մա­նա­կա­վոր երևույթ­ներ են:


Զրույցը՝ Ար­մի­նե ՍԱՐԳ­ՍՅԱՆԻ

Լուսանկարները՝ Մարիա ՎԱՐԴԱՆՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 5031

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ